Seiland – utilgjengelig nasjonalperle

De fleste forbinder kanskje Finnmark med vidde og forholdsvis flatt terreng, men øyene på vestkysten av Finnmark er langt fra flate, her er det steile fjellsider som står rett opp av havet. Utenom ishavet så ligger Europas nordligste isbreer også her, på Seiland. Seiland er ei øy mellom Alta og Hammerfest, der deler av øya er blitt gjort om til nasjonalpark, Seiland nasjonalpark. Den huser også to kommunetopper, Seilandstuva i Hammerfest og Nord for Seilandsjøkulen som var kommunetopp i gamle Kvalsund kommune. Seiland regnes som den mest utilgjengelige av nasjonalparkene våre.

Utover det å oppleve nasjonalparken i det strålende været som var lovet, håpet Solveig å få tatt de to kommunetoppene som var på øya.

Vi hadde kommet fram til Storekorsnes som var stedet hurtigbåten skulle gå fra i god tid før avgang. Vi spiste godt og sovnet ute i sola. Plutselig hadde vi det veldig travelt. Tiden var gått ifra oss, og vi hadde ikke pakket om sekkene enda etter forrige tur. Sekkene ble stappet i hui og hast og vi kom oss om bord i siste liten. Utrolig nok glemte vi ikke så mye, men hadde kanskje med oss ting vi ikke trengte på denne turen. Lesson learned – forhåpentligvis.

Vel på land fikk vi gode tips av lokale aborginere, om hvor det var greiest å gå for å komme dit vi ønsket. Vi begynte så på turen som gikk stort sett oppover den første kilometeren. Da var det blitt kveld, så vi slo leir og nøt den fine solnedgangen.

På natten ble Bjørn dårlig, mest sannsynlig etter noe Crabstick salat som hadde stått litt for lenge i bilen. Dette resulterte i at vi tok en sykedag på stedet før formen var god nok til å fortsette oppover og innover øya. Når høydemetrene var unnagjort åpnet terrenget seg og en grønn og frodig dal åpenbarte seg. Det ble lettgått og fint terreng dog var det flere firhulingsspor som vistes godt i terrenget.

Vi gikk på flere kull med fjellryper, falk og ørn svevde over oss, snøspurv og andre småttiser var det også mange av. Av husdyr så vi sau og det var godt med reinsdyr på sommerbeite på øya. Disse var for øvrig etter all sannsynlighet fraktet dit med Sørøysund, vår kjære Jan Mayen transport.

Reinsdyra var ikke veldig vant til at det var folk rundt dem. De gikk rundt teltet på natten og gryntet misfornøyd med vår tilstedeværelse. I alle fall valgte vi å tolke det slik.

Vi slo leir ca. midt i nasjonalparken i tilknytning til noen fiskevann og nøt den fine kvelden. Neste morgen våknet vi opp til tett tåke. Dette var nedtur for Solveig som hadde tenkt seg på topptur denne dagen, men håpet var at toppene lå over skyene og at tåka ville forsvinne i løpet av dagen. På kartet så turen opp til toppen nord for Seilandsjøkulen ikke så ille ut, ganske bratt i starten, men så skulle det flate ut. Kartet viste ikke hele sannheten….Det som så flatt ut på kartet var egentlig en skog av fjellformasjoner krydret med små vann mellom mange av de. Tidkrevende terreng med andre ord. Heldigvis kom hun seg etter hvert over tåken der det var sol og blå himmel. Det tidkrevende terrenget gjorde at det var bare å glemme å ta begge toppene på samme tur, men Nord for Seilandsjøkulen ble besteget. Den ekstra årvåkne leser vil kanskje undre seg over at denne toppen ble besteget, da Kvalsund kommune er slått sammen med Hammerfest kommune som har Seilandstuva som høyeste punkt. Solveig samler imidlertid kommunetoppene som var i 2016, og ignorerer fullstendig de endringer som har skjedd etter den tid …

Utover dagen forsvant tåka fra de lavereliggende områdene også, så Bjørn kom seg ut og fikk sondert terrenget nær teltplassen og prøvd fiskelykken uten hell. Han hadde imidlertid funnet en samegamme. Denne var avlåst og åpenbart ikke tilgjengelig for vanlige turfolk.Etter 25 km og ca 13 timer på tur kom Solveig tilbake til teltet da det begynte å skumre.

Yr meldte om dårligere vær fremover så neste dag gikk vi ned igjen til sivilisasjonen og tok hurtigbåten tilbake til fastlandet. Med unntak av urbefolkningen nede i bygda var det ingen andre Homo Sapiens å se på turen.

Nyttige linker:

For mer detaljert beskrivelse av turen og kart se her

Seiland nasjonalpark

Snelandia reiseplanlegger for rutetider hurtigbåt fra Storekorsnes eller Alta til Altneset på Seiland