Med packraft til Høgeloft på grensen mellom Lærdal og Hemsedal

Vi hadde lyst på en kombinert packraft og kommunetopptur. Ifølge kartet så Høgeloft som ligger på grensa mellom Hemsedal og Lærdal lovende ut. Der lå det også flere vann på rad. Det var litt usikker på hvor enkelt det var å komme seg fra Juklevann og til toppen, da det er relativt bratt og lite informasjon å finne på nett.

Da det var meldt fint vær og ingen vind kjørte vi avgårde mot Hemsedal. Packraftene ble satt ut ved Eldrevatnet, mens bilen ble parkert på parkeringsplassen nord for vannet.

Yr holdt ord, det var vindstille og fint vær. Vi padlet raskt over Eldrevann og gikk i land ved bygningene ved Elvetot. Vi fortsatte så oppover med packraftene fastspent på sekken. I følge kartet skulle det gå en sti herfra og opp til Vesle Juklevatnet. Denne stien var det ikke lett å følge. Stien var tydeligvis ikke mye brukt. Det kun var sporadiske varder som varslet om dens eksistens. Selve stien var tatt tilbake av naturen.

Terenget vekslet mellom kratt og litt myr. Selv om stien var borte, gikk det stort sett greit å gå oppover. Vi gikk stadig på en reinsbukk som krysset frem og tilbake foran oss. Det var mye blåbær og krekling å kose seg med på vei opp. Vesle Juklevann var ganske nedtappet, men vi fant ett greit sted å sette ut båtene. Så var det bare å padle avgårde i rolig tempo og nyte den fine dagen.

Siden det var så nedtappet gikk det ikke ann å padle helt inn til deminingen mot Juklevatn. Selve stranden var også gjørmete da den normalt sett skulle vært under vann. Vi kom oss i land og opp på veien til Juklevatn. Her var det veldig fint å sette ut båtene og vi padlet det lille stykket over til nordvest enden av vannet der bekken fra Haukebotn kommer ned. Her fant vi en fin teltplass. Vi la igjen telt og båter, pakket en dagstursekk før vi la ivei oppover mot Haukebotn.

Vi gikk på høyre side av bekken oppover. Det var bratt og tildels løst underlag. Tross det gikk det greit å finne en fin rute opp. Noen sauetråkk var det her og der. Når vi kom opp første kneika fulgte vi ryggen inn til Haukebotn. Her var det greit å gå. Vi fulgte ikke selve toppen av ryggen for å prøve å unngå unødig opp og nedstigninger. Innerst i Haukebotn startet oppstigningen mot selve Høgeloft.

Det var greit å finne veien opp. På ryggen mellom Haukefjell og Høgeloft kom vi over noen varder som vi fulgte ett stykke. Det var ingen problem å finne veien på egenhånd. Så lenge det gikk oppover hadde vi i alle fall noenlunde retningen. Toppvarden så vi ikke før vi nesten var på toppen. Der var utsikten verdt selve turen.

Etter en matpause tok vi samme rute ned igjen. Vi brukte litt under to timer fra Store Juklevann til toppen. Da vi kom ned til Store juklevatn igjen, satte vi opp teltet og slo leir og koste oss med god mat og pinnebrenner. Neste dag returnete vi til bilen samme vei. Det var vindstille på Juklevatnene. Men vinden møtte oss på Eldrevatnet slik at vi fikk litt trim når vi krysset.

Turen er enkel logistikkmessig, og et greit alternativ for den som vil kombinere padling og topptur. Kart og gps track av turen finnes her