En kort rundtur i Langsua nasjonalpark

En kikk på Yr endret fort planene i forhold til dekkskifte. Bergen skuffet som vanlig ikke. Der var det regnvær og skulle bare bli mer de neste dagene. Men i Valdres skulle det være fint enda noen dager. Valget var såre enkelt, det ble Valdres, dog uten fishing.

Vi kjørte nesten opp til DNT hytta Storeskag. Stoppet noen 100 meter før hytta, der var det laget til et raste og parkeringsområde. Det var blitt såpass seint at vi tok første natten i bilen – Så pakket vi lette sekker for en tredagers rundtur.

Det hadde vært mye regn i området før vi kom, slik at myrene var godt våte. Den første dagen gikk vi en liten mil inn i området. Vi passerte noen hytter og buer på veien, men vi valgte å overnatte i telt. Vi laget leir inne på en liten haug som var godt grodd til av busker og trær. Det var lett å finne tørr ved til pinnebrenneren. Sola varmet og vi koste oss med middag før vi tuslet inn i teltet. Det var stjerneklart og kaldt om natta. Det var ingen tvil om at høsten var på god vei her også. Vi våknet til rimfrost på bakken.

Neste dag fortsatte vi oppover og innover i nasjonalparken. Det blåste litt, men temperaturen var helt grei. Vi kom opp på ett flatt område som minnet om savannene i sentralafrika, dog uten farlige dyr og stekende sol. På veien passerte vi Plankebua som var avmerket på kartet. Vi gikk bort og tittet inn. Den var så koselig at vi valgte å overnatte i den istedenfor i telt den andre natten. Bua hadde ett rom med to soveplasser, bord, stoler og en liten kjøkkenkrok. For ikke å glemme det viktigste, en vedovn. Solveig fikk seg en ettermiddagstur opp på fjellet Søndre Langsua, mens Bjørn gjorde slike seterting som å hogge ved, hente vann og melke kua…. Ja ikke det siste da, det var ingen kuer i nærheten. Bua var gammel, det var skrevet mange årstall og datoer på veggen over døra. Bua var i følge disse i alle fall fra før krigen. Den var godt vedlikeholdt og ble drevet av Øystre Slidre Statsalmenning. Den står åpen til bruk for den som vil og koster 100 kr pr pers.

Dagen etter fortsatte vi turen mot Storeskag og bilen. Det var stort sett et langt vått myrområde, men det gikk greit å gå. I følge YR skulle det begynne å snø om natten, så vi heiv oss i bilen og kom oss over fjellet med snøen i hælene. Første prioritet nå var å få på vinterdekk på bilen og bytte ut sommerklær med varmere klær for ferden fortsatte videre.

Flere detaljer og gps spor for turen finnes her