La Gomera del II – Fred og ro og dype daler

Når man reiser i utlandet merker man att noen ting er ikke som hjemme. Her hjemme starter turen i skogen og jo lengre opp i høyden man kommer jo mindre vegetasjon blir det. På La Gomera er det lite vegetasjon nede, noen kaktuser og annet kratt, men når man kommer opp i over 1000 meters høyde går man inn i tett skog. Dette er passatvindens skyld. Den kommer og presser lufta oppover slik at den kjøles ned og kondenseres til tåke og blir til vann. Derfor er det mye mer nedbør oppe i høyde her og det fører til at det blir grønt og frodig på toppen av øya. Garajonay nasjonalpark dekker store deler av midten av La Gomera og består for det meste av tett laurbærskog.

Vi har benyttet oss av de mange turmulighetene som La Gomera tilbyr. Her er alt fra lette skogsturer i nasjonalparken til mer krevende turer, turer som fort inneholder 1000 høydemeter i stigning.

På denne tiden av året var det ikke mange vi møtte på turene våre, så man fikk fort følelsen av å være alene i fjellet. Fjell og fjellformasjonene så ikke alltid like tilgjengelige ut. Men utrolig nok fantes det stier opp på omtrent alle toppene. Stier som er laget for hundrevis ja, kanskje tusen år siden. I det hele tatt var det utrolig å se hvordan menneskene på øya i tidligere tider drev landbruk i stupbratte fjellsider.

Nord-øst Gomera

Fra hovedstaden San Sebastian tok vi buss til Hermigua nord-øst på La Gomera, med utsikt mot Tenerife. Dette var kanskje det fineste turområdet. Med utgangspunkt i den lille byen Hermigua gikk vi flere fine turer i fjellene rundt. Hermigua ligger nede i en dal, så turene byr på endel høydemetre opp de bratte fjellsidene rundt byen.

Når man i ettertid står og ser opp på fjellsiden man har gått opp, er det vanskelig å skjønne hvordan det er mulig å komme opp, men det ser verre ut en det er. Hvis du ikke har ekstrem høydeskrekk er det ikke noe problem å gå disse turene. Noen steder var stien sikret med rekkverk av tre eller tau. Den første turen vi gikk var vi også nedom den utrolig koselige landsbyen Agulo. Ett besøk til denne landsbyen kan anbefales også med bil. Detaljert beskrivelse av turen med gps spor: Hermigua – Juego de Bolas – Agulo – Hermigua

Den fineste turen vi gikk var med utgangspunkt i Hermigua og opp til nasjonalparken Garajonay. Stien går langs en bekk i en frodig dal og bratt opp langs en foss som det ikke var mye vann i nå. Vi kom til El Cedro på ca 1000 meters høyde og fortsatte inn i den tette skogen her før vi gikk ned en bratt sti omgitt av stikkende busker og firfisler. Detaljert beskrivelse av turen med gps spor: Hermigua – El Cedro – Los Acevinos – Hermigua

Vi leide bil tre dager på La Gomera, og en av dagene kjørte vi fra vestsiden av øya i småyr og tett tåke til Vallehermoso på østsiden som lå badet i sol. Så selv om det er en liten øy kan været variere mye fra en side til en annen. Det er mange fine turer med utgangspunkt i Vallehermoso, og vi valgte turen til Santa Clara som ett irsk par vi traff, påstod var den fineste turen de hadde gått på øya. Vi var ikke helt enig i at det var den fineste turen, men det er absolutt en tur som var verdt å gå. Detaljert beskrivelse av turen og gps spor: Vallehermoso – Santa Clara – Playa de Vallehermoso

Sør-vest Gomera

Fra Hermigua tok vi buss til Las Hayes som ligger på rundt 1000 moh. Det tok en halv dag da vi måtte bytte buss to ganger. Bussene gikk ikke så ofte, så det ble lang ventetid på neste buss. En av fordelene med å ta buss er at man sitter høyt oppe og får god utsikt når man kjører de svingete bratte veiene. Las Hayas er en liten landsby uten egen butikk, men det er to overnattingssteder med restaurant der. Det er ett veldig fint utgangspunkt for turer i Nasjonalparken Garajonay som ligger rett ved landsbyen. Siden man er så høyt oppe så kan man velge turer oppe i høyden, så slipper en å gå 1000 høydemetre opp og ned. Vi gikk en fin liten tur i skogen ved Las Hayas, kalt Las Creces. Detaljert beskrivelse av turen og gps spor: Las Creces

Selvsagt måtte Solveig til den høyeste toppen på La Gomera, Alto de Garajonay, 1487 moh. Det var en veldig fin tur i variert småkupert terreng via små landsbyer og landbruksområdet til skogen i nasjonalparken. Detaljert beskrivelse av turen og gps spor: Alto de Garajonay. Ett annet fjell som måtte bestiges var det ikoniske fjellet Fortaleza de Chipude som ser ut som en festning derav navnet. Det var en kort tur men fin tur opp i høyden. Detaljert beskrivelse av turen og gps spor: Fortaleza de Chipude

Det er også muligheter for høydemetre ned og opp om man vil. Hippistedet Valle Gran Rey som ble nevnt i La Gomera del 1 – det tyske paradis, ligger 7,5 km i lengde og 1000 høydemetre (nedover) fra Las Hayas. Vi gikk ned og tok bussen opp igjen. Detaljert beskrivelse av turen og gps spor: Las Hayas – Valle Gran Rey

Tips:

Buss – guagua

På La Gomera kaller de bussene for guagua. La Gomera har ett bussnettverk med ruter over hele øya, eneste aberet er at det ikke er så mange busser per dag. Vanligvis 5 avganger på hverdager og 3 i helgene. Informasjon om de 8 busslinjene og avgangstider fra startstedene finnes her Guagua La Gomera. Det er imidlertid ingen informasjon om hvor lang tid bussen bruker til de ulike stoppestedene på ruta, noe som kan være en utfordring hvis en vil gå på bussen ett annet sted enn der den starter…. Det er heller ikke noe informasjon på bussen om holdeplasser underveis, men google maps er en god hjelper til å følge med på når man nærmer seg bestemmelsesstedet.

Leiebil

Det er begrenset antall leiebiler på La Gomera, så det kan være lurt å bestille leiebil i god tid før en kommer til La Gomera. Vi gjorde ikke det, men heldigvis fikk vi napp hos ett selskap som hadde en ledig bil. Vi leide bil i tre dager og brukte buss på resten av turen.

Turbok og kart

Vi brukte kart vi fikk på turistinformasjonen og brukte turboka «Turguide til La Gomera» av Anita og Birger Løvland, der endel av turene vi gikk er godt beskrevet.